Publicerad 19/06-2019

Volvo on Call i alla nya Volvobilar från 2020

Kategorier: Ny bil, Volvo

Volvo kommer med nyheten att samtliga nya Volvobilar på de nordiska marknaderna utrustas med Volvo On Call. Det gäller alltså årsmodell 2020 och framåt.

Det inbyggda assistanssystemet Volvo On Call gör det möjligt att kontrollera sin Volvo på distans via Volvo On Call-appen. Men Volvo On Call rymmer också flera assistans-, nödhjälp- och trygghetstjänster som har funnits i tjänsten sedan den introducerades 2001.

Obligatoriskt med nödanropssystem – eCall

Sedan den första april 2018 är det obligatoriskt med ett automatiskt nödanropssystem, ett så kallat eCall, på alla nya bilmodeller som säljs inom EU (inte på redan befintliga modeller).

För Volvoägare har eCall varit känt som SOS-knappen och funnits med som en del av Volvo On Call sedan 2001. eCall sänder vid en olycka bilens exakta position, bilens färdriktning, typ av fordon, chassinummer och drivmedel till en närliggande SOS Alarm-central.

– När Volvo On Call nu blir standard får Volvokunder på de nordiska marknaderna, utöver eCall, tillgång till fler tjänster. Tjänster som gör bilägandet både enklare, säkrare och tryggare, säger Jesper Mattiasson, ansvarig för Volvo On Call på Volvo Car Sverige.

Det innebär att samtliga Volvobilar nu, förutom eCall (akut support och automatiskt krocklarm), har tillgång till assistans vid vägkanten oavsett var bilen befinner sig, stöldvarning och hjälp med spårning samt flera övriga tjänster som ryms i Volvo On Call.

Volvo On Call lanserades som ett av de första säkerhetssystemen på marknaden i första generationen Volvo S60 redan år 2001. Under åren har Volvo On Call vuxit till en praktisk plattform för uppkopplade tjänster. Volvo On Call låter kunden låsa och öppna bilen, skapa körjournaler, boka service, skicka resmålet till bilens navigation samt använda tjänster som In-Car Delivery (för tjänsten fjärrstarta värmaren är förutsättningen att bilen utrustats med klimatpaket, vilket är standard på bilar med dieselmotor).

Till modellår 2011 började kunderna beställa Volvo On Call i större utsträckning när det blev möjligt att sätta på kupévärmaren via SMS. Året därpå, till modellår 2012, lanserades Volvo On Call-appen och då steg andelen VoC-utrustade Volvobilar till cirka 50 procent.

Volvo-modellerna V60/V60CC/S60 från och med modellår 2019 fram till modellår 2020 kan nu i efterhand uppgraderas till Volvo On Call. Vidare har funktionaliteten mellan Volvo On Call och Google Home utökats. Numera går det att via sin Google Home-puck slå på värmaren (inklusive förkonditionering), låsa bilen, kontrollera låsstatus och bränslenivå samt använda funktionen Tuta och blinka.

För mer information kontakta Annika Bjerstaf, Press Manager, Volvo Car Sverige AB annika.bjerstaf@volvocars.com

Lovisa, Nybergs Bil i Jönköping, Nässjö och Eksjö