Publicerad 27/09-2018

Volvo Cars gör svenska vägar mindre hala

Kategorier: Nyhet, Volvo

Pressinfo från Volvo. 

Volvo vägar mindre hala

Volvo Cars och ingenjörsföretaget ÅF har inlett ett samarbete med fokus på att samla in halkinformation och dela denna med Trafikverket. Målet är minskad halka och färre olyckor på svenska vägar.

Volvobilar som körs i Sverige kommer att leverera data till Trafikverket om hur hala landets vintervägar är. Detta ger myndigheten möjlighet att agera snabbt och strategiskt för att minimera tiden som vägbanan är hal vid kall väderlek.

– Volvo Cars jobbar ständigt med att öka säkerheten för alla trafikanter, inte bara de som kör en Volvo, säger Eva Lahti, Director Driver Assistance.

Volvo Cars startade satsningen 2015 som ett pilotprojekt, med en flotta på 1 000 bilar och samarbete med trafikverken i Sverige och Norge. Det nya steget tillsammans med ÅF omfattar alla Volvobilar i Sverige som har halkvarningstekniken Slippery Road Alert. All data om vägens friktion som delas med Trafikverket är anonymiserad.

– Vi är glada att få leverera denna lösning till Trafikverket tillsammans med Volvo Cars. Teknikutvecklingen med mängder av tillgänglig data innebär både stora möjligheter och nya samarbeten. För ÅF är detta bra exempel på hur vi digitaliserar inom en av våra kärnmarknader, säger Lena Engstedt, sektionschef Intelligent transport systems på ÅF.

I Volvo V90 Cross Country, som lanserades 2016, introducerades ett system som övervakar vägens friktion och delar informationen med andra Volvoförare. Lösningen har sedan dess introducerats på alla nya Volvobilar, inklusive nya V60 Cross Country som visades för första gången tidigare i veckan. En Volvo som känner aven hal vägbana skickar automatisk informationen vidare till alla andra Volvobilar som befinner sig i området.

Genom samarbetet med ÅF och trafikverket kommer nu den tillgängliga datamängden alla väganvändare till del.

Projektet tillsammans med ÅF och Trafikverket startar senare i år och pågår under en tvåårsperiod. Därefter kommer resultatet att utvärderas.

För mer information kontakta Annika Bjerstaf, PR Manager, Volvo Car Sverige AB, Telefon: +46 31 325 25 06 Mobiltelefon: +46 708 66 86 13, annika.bjerstaf@volvocars.com

Följ oss på Facebook , Twitter eller Instagram – www.nybergsbil.se

Nathalie Pihlqvist, Nybergs Bil i Jönköping, Nässjö och Eksjö