Publicerad 12/09-2019

Ford godkänner sina transportbilar för HVO

Transportbilsfrukost-Ford Transit Connect

I måndags, den 9 september tillkännagav Ford Sverige att man godkänner två av sina transportbils-modeller, Ford Transit och Ford Custom, för tankning med det förnybara drivmedlet HVO. Godkännandet gäller nyproducerade bilmodeller från produktion juni 2020 och längre fram avser Ford att godkänna flera av sina bilmodeller för HVO.

Sedan i början av 2019 har Ford Sverige gått på offensiven gällande förnybara drivmedel. I april offentliggjorde man en nysatsning på E85, där man som enda bilmärke i Sverige säljer nyproducerade personbilar som kan tankas med det förnybara drivmedlet E85, närmare bestämt för modellen Ford Kuga.

Kort innan offentliggörandet av E85 utannonserade man även sina planer för elektrifiering, som bl.a. omfattar flertalet plug-in hybrider, elhybrider samt en renodlad elbil – alla modeller är Sverige-aktuella under 2020.

Nu har alltså turen kommit till HVO, där Ford i det första steget godkänner sina två transportbilar Transit och Custom för tankning med HVO. Godkännandet gäller nyproducerade bilar som byggts efter 2019-06-01. Ford Sverige blir det första Ford-landet i Europa med att godkänna sina transportbilar för HVO och inom kort kommer fler Ford-länder i Europa att rulla ut sina egna godkännanden.

Ford har medvetet valt att fokusera på transportbilsmarknaden med HVO innan man gör ett eventuellt godkännande för personbilar då man bedömer att transportbilsmarknaden i dagsläget har störst potential:

– I Europa är Ford den största aktören på transportbilsmarknaden, och i Sverige ligger vi i toppen med 14,9% av marknaden. Många av våra transportbilskunder har tuffa miljömål för sin verksamhet och att kunna tanka med HVO hoppas vi kunna bidra till att uppnå dessa mål, säger Christian Lysholm, chef för Fords transportbilsverksamhet i Sverige.

Ford arbetar aktivt med tester för att godkänna fler transportbilar, bl.a. den populära pick-up:en Ford Ranger, där man förväntar sig ett godkännande vid årsslutet.

”Vi måste kunna erbjuda flera olika lösningar”
Ford Sveriges satsning på förnybara drivmedel som HVO och E85 ligger helt i linje med företagets ambition om att kunna erbjuda en bred palett av bilar som kan köras på förnybara drivmedel. Man står inför en lanseringsperiod av elektrifierade drivlinor för såväl person- som transportbilar och innan utgången av 2020 kommer Ford kunna erbjuda sju lösningar; elhybrid, mildhybrid, plug-in hybrid, E85, HVO, CNG och en renodlad elbil som kommer att presenteras närmare mot slutet av året.

Jonas Angerdal är VD på Ford Sverige och säger:

– Sverige står inför en stor utmaning där vi fram till 2030 ska minska de fossila CO2-utsläppen med 70 procent från inrikes trafik. För att kunna nå dessa mål måste vi kunna erbjuda flera olika lösningar, lösningar som kan reducera utsläppen här och nu och lösningar som kan reducera utsläppen i framtiden. Elektrifiering är en mycket bra väg mot reducerade utsläpp, men samtidigt vet vi att alla inte kommer kunna köra elbilar imorgon. Det behövs bättre alternativ till fossil diesel och bensin, därför känns det bra att vi kan erbjuda just det, säger Jonas.

Minskade utsläpp för Fords bensindrivna transportbilar med Transit PHEV
Det är inte bara för dieseldrivna transportbilar som Ford gör insatser för minskade utsläpp. I slutet på september öppnar man orderböckerna för nya Transit Custom PHEV, Fords första transportbil som plug-in hybrid. Bilen har en räckvidd på 57 km på ren eldrift och ett CO2-utsläpp på endast 60g CO2/km. Priser och leveransdatum är ej ännu fastställt, men Ford räknar med att kunna leverera de första bilarna i början på det andra kvartalet av 2020.

 

För mer information kontakta Ford.

Lovisa, Nybergs Bil i Jönköping, Nässjö och Eksjö