Publicerad 23/01-2018

Allt fler vill abonnera på en bil

Kategorier: Nyhet, Volvo

Pressinfo från Volvo.

Svenskarna anser att de äger för mycket visar undersökning

När Volvo Cars lanserade sin nya kompakta premium-SUV XC40 fick den stor uppmärksamhet – inte minst för den världsunika möjligheten att kunna abonnera på den. Det var nästa steg för fullservicetjänsten Care by Volvo, som började introduceras i Sverige redan 2016.

Till ett fast månadspris kan kunderna få ett bekvämt sätt att ha bil, som kan varieras efter behov. Kunderna kan dessutom byta till helt ny bil vartannat år utan risk. Erbjudandet är inte bara tillgängligt för XC40 utan för alla Volvos modeller. Och intresset för att abonnera på en bil ökar.

Tillsammans med undersökningsföretaget KantarSifo har Volvo Cars nyligen genomfört en internationell undersökning. Tusen personer i vardera USA, Kina, Sverige, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien har svarat på frågor om sin inställning till prenumerationstjänster och att äga saker. Svenskarnas svar sticker ut.

En av tre svenskar säger sig vara intresserade av att abonnera på en bil istället för att äga den, vilket är en högre siffra än vad som uppmätts tidigare. Den siffran är ännu högre bland de som redan nu har tillgång till bil genom bilpool eller carsharing. Där är nästan hälften (44 procent) positiva till att abonnera på en bil. Vid en internationell jämförelse är det högst av de västerländska länderna, men en bit bakom Kina där hela 51 procent av alla som svarat är positiva.

Undersökningen visar även att fyra av tio svenskar ibland känner att man äger för många saker. Det är den högsta siffran av alla länder, där bara 25 procent av fransmännen känner igen sig i påståendet. Inte nog med det, av de svenskar som svarat det, känner nästan hälften till och med att de kan bli helt överväldigade av vissa saker de äger, nästan som om sakerna ägde dem istället.

Volvo Cars har även djupintervjuat ett antal kunder som använder Care by Volvo idag. Resultatet visar att erbjudandet passar bra för människor i olika åldrar och i helt olika livssituationer.

– Fortfarande är tjänstebil och privat ägande det vanligaste, men vi ser ett ökat intresse för att ha tillgång till bil på ett enklare och ännu mer omhändertagande sätt. De som redan idag har Care by Volvo finns både i stad och i landsbygd och i olika skeden av livet, säger Emelie Öhrstig på Volvo Car Sverige som ansvarar för Care by Volvo på den svenska marknaden.

– En del har haft tjänstebil tidigare och för några är det första bilen. I intervjuerna berättar de att de uppskattar tryggheten och bekvämligheten i att ha allt inkluderat i en månadskostnad, fortsätter hon.

Care by Volvo lanserades i november 2016 i Volvo Studio Stockholm. I maj 2017 utvecklades konceptet och det gjordes möjligt att beställa sin bil online och välja hos vilken Volvohandlare man vill hämta ut sin bil. Under de nio månader som gått har försäljningen ökat, och målen framåt är högt satta.

– Vi ser Care by Volvo som ett bra komplement till de traditionella sätten att ha bil och ju fler som prövar på desto mer kommer det sprida sig. Det kan vara så att man köper bil ena gången och abonnerar andra gången, beroende på livssituationen och vilket behov av mobilitet man har. I grund och botten handlar det om att göra livet så enkelt som möjligt för våra kunder, säger Emelie Öhrstig.

Konceptet Care by Volvo innefattar ett komplett omhändertagande. Utöver bil ingår försäkring, serviceavtal, förlängd garanti, assistans, däck och däckhotell, hyrbil vid service, Volvo on Call, In Car Delivery och medlemskap i bilpoolsföretaget Sunfleet – Volvo Car Sharing med ett antal fria resor och rabatt på hyrbilar från Hertz. För XC40 ingår även privat bildelning och hämtning/lämning av bil i samband med service i Stockholmsregionen.

Kostnaden baseras på modell, utrustningsalternativ och abonnemangslängd. Den fasta månadskostnaden är också lika för alla, oavsett kundernas ålder eller geografiska hemvist i Sverige, vilket skiljer tjänsten från traditionell leasing.

För mer information kontakta Annika Bjerstaf, PR Manager, Volvo Car Sverige AB, Telefon: +46 31 325 25 06 Mobiltelefon: +46 708 66 86 13, annika.bjerstaf@volvocars.com

Följ oss på Facebook , Twitter eller Instagram – www.nybergsbil.se

Nathalie Pihlqvist, Nybergs Bil i Jönköping, Nässjö och Eksjö